Mormoner i DN (2012-04-30)

Nu syns mormoner i media ganska så mycket på grund av det amerikanska valet.

Har hittat en jättestor artikel från DN den 30 april. Den heter ”Tro, hopp och mormoner” och är på strax över 9 A4-sidor när jag skriver ut den.

Har köpt den från Mediearkivet. Det är 6425 ord, vilket är en jättestor artikel.

Det första jag funderar på när jag läser en sådan lång artikel är om det finns faktafel i den. Det är det tyvärr. Om man bortser från faktafelen så är artikeln någorlunda ok. Men faktafelen stör tyvärr. De är många, kanske på grund av att artikeln är lång, men journalisten borde ha läst på lite mera om Mormonkyrkan innan en så lång artikel skrivs.

Mormonkyrkan beskrivs som hemlighetsfull, detta trots att man kan hitta bra mycket mer om Mormonkyrkan på nätet än vad man kan om en del andra kyrkor.

Då de eviga äktenskapen tas upp så tas det inte upp att även ortodoxa kristnas äktenskap är eviga.

Polygamin beskrivs på ett felaktigt sätt. Det låter som om alla mormoner levde polygamt under 1800-talet men så var inte fallet alls. Alla mormoner fick inte ingå polygama äktenskap, då kravet var att familjen skulle kunna försörja sig själva utan hjälp från Mormonkyrkan. Det var få män som kunde försörja mer än en fru och alla de barn som föddes.

Polygamin utmålas som ett slaveri för kvinnorna, detta trots att dagens män har älskarinnor och frillor. Är dagens kvinnor i slaveri?

Mormonkyrkan beskrivs som annorlunda jämfört med katolska, lutherska eller frikyrkliga. Detta trots att i stort sett all mormonteologi har hämtats från dessa grupper.

Mormons bok kallas för Bibeln på ett ställe. Detta är fel. Bibeln som mormoner använder är King James Version på engelska, och Folkbibeln på svenska. Joseph Smiths Översättning (JSÖ) är hans personliga marginalanteckningar som publicerats, och Mormonkyrkan använder bara en mycket liten del av den texten, och den ska ses som något som ska kunna inspirera våra tankar, men absolut inte ses som den slutgiltiga och definitiva översättningen.

Mormons boks berättelser beskrivs som excentriskt/fantastiskt, men man drar inga paralleller till Bibelns berättelser som är lika mirakulösa och som det inte finns några bevis på. Hans Furuhagen går igenom mycket i sin bok ”Bibeln och arkeologerna”.

Mormonkyrkan påstås fokusera mera på framgångsideologi än på välgörenhet genom att visa på några få multimiljonärer, detta trots att medlemmarna i Mormonkyrkan har inkomster som är ungefär samma som resten av samhället.

Påståendet att mormoner inte erkänner treenigheten, som om det bara fanns ett enda sätt att tolka denna treenighet. Mormoners sätt att beskriva treenigheten kallas för ”social trinitarianism”, och den framträdande teologen, kalvinisten Cornelius Plantinga tolkar treenigheten lika dant.

Det påstås att mormoner tror att den Helige Ande har en kropp.

Det tas inte upp att tionde bara betalas av ca 10-40 procent av medlemmarna och inte av alla.

När frågan om rasism tas upp så sägs den vara öppen och pinsam. Ingenstans tas det upp att hela samhället var rasistiskt och att Mormonkyrkans medlemmar påverkades av omgivningen. Joseph Smith var emot rasism och själv ordinerade svarta som män som präster.

Påståendet att Mormonkyrkan inte gjort upp med rasism, detta trots att det aldrig funnits några teologiska doktriner utan bara sedvänja (inga officiella beslut i Mormonkyrkan).

Mormonkyrkans ställföreträdande dop (postumt) tas upp, och då kommer det inte fram att dopet bara räknas som ett dop om den avlidne själv accepterar det i andevärlden. Dessutom sägs alla dessa ställföreträdande dop göra de avlidna till mormoner, detta trots att man bara är medlem i Mormonkyrkan som levande. Inga döda är medlemmar.

Påstående om att bara mormoner kommer till det himmelska kungadömet, detta trots att alla människor kommer till himlen förutom ett eventuellt litet fåtal (en handfull kanske).

Det påstås att kyrkobyggnaderna finansieras av Mormonkyrkans företag, vilket är fel. Det betalas av tiondet.

När Mormonkyrkans företag kommer på tal så sägs ingenting om att de är till för att hjälpa människor. Funktionshindrade får jobb, skänka massor med mat och andra fönödenheter som producerats på mormonernas egna farmer till FN, ge mat och andra hushållsartiklar mm till fattiga i kyrkan.

Biskopens förrådshus (butiker) beskrivs som ett ställe där man säljer varorna som producerats av Mormonkyrkan, detta trots att de skänks gratis till alla behövande.

Årsförrådet av mat tas upp i artikeln, men inget sägs om att man numera talar om tre månader och att det är bra om man kan börja med en månads förråd. Det påstås att förrådet finns på grund av den apokalyptiska framtidsvisionen. Inget sägs om att förrådet är till för att man ska kunna känna trygghet då man blir arbetslös eller sjuk och får mindre i inkomst.

Påståendet att Mormonkyrkans tempel är stängda för icke-medlemmar, detta trots att alla tempel har ”öppet hus” i ca en månad innan det invigs. Alla medlemmar i MOrmonkyrkan kan komma till templet, och att få en tempelrekommendation är inte svårt alls. Det dras inga paralleller till andra kristna traditioner som har kloster mm i artikeln. Detta trots att kloster är stängda för inte bara icke-medlemmar, utan även för medlemmar.

Påstående om att mormoner har en motvilja mot korset bara för att man inte har synliga kors i kyrkans lokaler. Det tas inte upp att man inte hade kors på sig på Jesu tid. Korset dök upp under 100-talet bland de kristna som ett märke på deras panna eller bröstkorg, och ansågs vara en talisman (amulett) mot onda andemakter (demoner).

Det beskrivs som att bara biskopen predikar i sakramentsmötet, men det är inte sant. Aktiva värdiga medlemmar får chansen att predika (tala) i Mormonkyrkan om de vill, och det brukar vara två eller tre som talar vid ett sakramentsmöte.

Det påstås att mormoner inte får dricka koffeinhaltiga drycker, detta trots att mormoner mycket väl får fricka Coca-Cola, Pepsi-Cola och andra cola-drycker, dricka energidrycker, dricka varm eller kall choklad mm.

Det påstås att mormoner inte får dricka drycker med alkohol i, detta trots att lättöl är tillåtet att dricka och ändå ha en tempelrekommendation.